Zastanawiałem się, w jaki sposób można
by obliczyć (ocenić) użyteczność pojazdu elektrycznego.
Moim zdaniem należy wziąć
pod uwagę następujące parametry:
1) zasięg (czynnik w
zasadzie podstawowy)
2) prędkość maksymalną
3) moc silnika
4) masę całkowitą pojazdu
5) stosunek masy "ładunku
użytecznego" do masy własnej pojazdu
Próbowałem to jakoś poukładać.
Czynnikami "na
plus" są zasięg, przyspieszenie, prędkość maksymalna i "ładunek
użyteczny".
Czynnikami na minus są moc
silnika (zużyta energia) oraz masa własna pojazdu.
Stosunek mocy silnika do masy
całkowitej da nam (pośrednio) przyspieszenie (im większe, tym lepiej),
natomiast masa "ładunku użytecznego" to masa całkowita minus masa własna.
Ułożyłem więc taki wzór:
a
po uproszczeniu:
gdzie:
S- sprawność pojazdu
V - prędkość maksymalna[km/h]
Z - zasięg[km]
Mu - masa "ładunku użytecznego"[kg]
Mw - masa własna pojazdu[kg]
Mc - masa całkowita
pojazdu[kg]
P- moc silnika[KW]
A teraz przykładowe
obliczenia:
Skuter elektryczny 250W - S= 0,72
Melex (wersja golfowa, 2
osobowa) - S= 0,97
Fiat Seicento elettra - S= 13,7
Mój elektrower - S= 1,49
Chciałem uzyskać
jakiś matematyczny sposób na proste wyznaczenie użyteczności
pojazdu, a nie na jego sprawność energetyczną.
Przykładowo:
Pojazd A
ma zasięg 50km, prędkość max. 50km/h, moc silnika 1 KW i przy masie własnej
100 kg może przewieźć 1 osobę o wadze 85 kg. Współczynnik obliczony w/g
mojego wzoru wynosi 6,2
Pojazd B
ma zasięg 50 km, prędkość max. 55 km/h, moc silnika 700W, przewozi też jedną
osobę, ale waży tylko 30 kg. Jest więc lżejszy, ma słabszy silnik (ale
przyspieszenie ma większe, po korzystniejszy stosunek mocy silnika do masy całkowitej),
jest trochę szybszy (z tego samego powodu) ale ma podobny zasięg. Taki
przypadek może wystąpić po zastąpienie akumulatorów ołowiowych pojazdu A,
akumulatorami np. litowymi. W tym przypadku wyliczony współczynnik pojazdu
wynosi 12,3
Pojazd C
to pojazd typu A w którym konstruktor stwierdził, że nie zależy mu na
dalekich dystansach, woli większą prędkość i przyspieszenie. Zamienił więc
silnik na większy (2 KW), co spowodowało, że dystans max. spadł do 20km ale
prędkość max. wzrosła do 65. W tym przypadku wartość wyliczona z mojego
wzoru wynosi prawie tyle samo, bo 6,4
Jest bowiem sprawą gustu,
czy ktoś woli przejechać dalej a wolniej, czy bliżej a szybciej.
Powtarzam więc raz
jeszcze. Starałem się wymyślić wzór na użyteczność
konstrukcji a nie na jej sprawność
energetyczną. Jeżeli więc na którymś z parametrów zależy Wam bardziej, to
wystarczy, że przemnożycie go przez (na przykład) 2.
Pozdrawiam
Jakub Waltoś (NocnyPtak)